لیبل اصالت :
لیبل اصالت کالا یا برچسب اصالت کالا لیبلی است که سازمان غذا ودارو ایران آن را برای مدیریت تامین کالا، جلوگیری از قاچاق و جلب اطمینان مصرف کننده طراحی کرده است. سازمان غذا و دارو با اجرای دستورالعمل های خود توانسته تمام محصولات موجود در بازار را برچسب دار کند. این لیبل سفید با حاشیه های زرد رنگ دارای اطلاعات زیادی است که نشان دهنده اصالت و هویت کالا میباشد.
دلایل اجرای طرح اصالت کالا :
- نظامند شدن و ردیابی محصولات سلامت
- مدیریت تامین کالا در کشور
- کنترل ونظارت کیفی کالاها
- تشخیص کالای اصیل از کالای غیر اصیل
- اطمینان مصرف کننده از اصالت کالا
- واکنش سازمان در برابر محصولات نامنطبق
لیست تجهیزات و ملزومات پزشکی مشمول الصاق برچسب اصالت :
- تجهیزات و مواد دندانپزشکی
- وسایل و مواد آزمایشگاهی
- تجهیزات و وسایل پزشکی خانگی
- ملزومات پزشکی در حیطه نازایی
- ملزومات پزشکی ارتوپدی
ویژگی و الزامات چاپ لیبل اصالت و برچسب اصالت :
- برچسب با اندازه 2*4 سانتیمتر از جنس کاغذ پشت چسبدار
- رنگ پس زمینه سفید به همراه حاشیه زرد رنگ
- وجود مشخصات جهت استعلام اصالت کالا
- وجود بارکد دوبعدی
- اسکرچ جهت پوشاندن کد اصالت
- آیتم GTIN (شماره تجاری کالا بر اساس استاندارد GS1 )
- آیتم UID ( شناسه اختصاصی )
- شناسه اصالت (کد اختصاصی که در زیر اسکرچ قرار میگیرد)
- سریال نامبر یا LOT NUMBER
- تاریخ انقضا یا EXP DATE
موارد الزامی الصاق برچسب اصالت :
- برچسب اصالت باید روی کوچکترین واحد بسته بندی الصاق شود. بسته بندی هایی که امکان فروش به صورت تکی ندارند باید بر روی بسته 50 تایی الصاق شود.
- در صورتی که کالا دارای سطوح بسته بندی بزرگتری است، الصاق برچسب دارای شناسه تجمیعی هم مطابق دستوالعمل ردیابی و رهگیری روی بسته های بزرگتر الزامی است.
- تمام مسئولیت ها بر عهده وارد کننده و تامین کننده است.
- برچسب اصالت باید به گونه ای الصاق شود که اطلاعات کالا کاملا نمایان باشد.
فرآیند دریافت برچسب اصالت :
- فرآیند شناسه گذاری توسط خود شرکت
- تبدیل شناسه ها به فایل XML
- ارسال فایل XML به سامانه مرکزی سازمان توسط پرتابل مدیرعامل
- مطابقت یافتن داده های ارسالی شما با داده های ترخیص کالا
- بازگشت نتیجه تطابق به کارتابل مسئول فنی شرکت
- چک کردن اطلاعات توسط مسئول فنی و فرآیند رها سازی توسط مسئول فنی